mandag den 12. september 2011

Fødselsdagsboller

Til Pi´s fødselsdag prøvede jeg 2 forskellige opskrifter på fødselsdagsboller, fra mine ellers elskede AMO-bøger. men bollerne skuffede.. de var tørre og intetsigende.
Til Kaja´s fødselsdag fik jeg anbefalet denne opskrift af en kollega.

5 dl. lunkent vand
50 g gær
1000 g hvedemel
100 g margarine
100 g sukker
1 æg
½ tsk salt

Gæren udrøres i det lunkne vand
Margarinen smuldres i ca. 750 g mel. Vand, sukker, salt og æg tilsættes.
dejen æltes godt igennem og yderligere mel tilsættes til dejens konsistens er passende. Den skal klæbe lidt til hænder og bord.
Tildæk dejen og stil den til hævning et lunt sted i ca. 30 min.
Dejen æltes igennem og rulles til 24 boller
Bollerne tildækkes og efterhæver et lunt sted ca. 30 min.
Bollerne pensles med æg og bages i ovnen ved 210 grader i almindelig ovn. ca. 12 min.

De blev gode og luftige. Man kan evt. tilsættes lidt kardemomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...